Lerorna jag använder

Jag har provat flera olika märken på leror.

Jag började med cernitleran för många år sedan när jag var liten och mest gjorde små figurer. Vad jag minns av den leran var att den var relativ hård. Dagens cernitlera är mjukare, dock har jag inte så stor erfarenhet av Cernit i dag då jag använder den mycket lite.

Jag har även använt Fimo Soft en del. Det är en väldigt mjuk lera, antagligen lite mjukare än dagens Cernit. Jag har även provat Fimo Classic, och den är så hård så den har jag enbart använt tillsammans med andra mjukare leror som jag blandat den med. Det finns även "clay softener" som man blandar med sin hårda lera för att mjuka upp den. Jag har testat den lite och tycker det funkar bra, förutsatt att leran man börjar med inte är stenhård.

Det jag (hittills) använt mest är Sculpey III. Den leran är också mjuk, men en aning hårdare än Fimo Soft skulle jag säga. Jag har även använt Premo!, en lera som är utvecklad för konstnärer. Premo! och Sculpey III är relativt lika (båda tillverkas av Polyform products), dock är Premo! något hårdare. Då jag jämför Sculpey III och Premo! (i ohärdat tillstånd) uppfattar jag Premo! som mer "genomskinlig" än Sculpey.

Hur pass mjuk en lera är påverkar hur mycket man behöver bearbeta den innan man börjar använda den. Sen beror det på vad man ska använda leran till också, ska man tex göra en rulle (en sk cane) funkar det inte med en alltför mjuk lera.

Enligt de olika tillverkarna ska man inte blanda olika märken. Jag blandar hejvilt och har inte märkt av några problem. Däremot kan jag föredra att använda samma märke i ett projekt eftersom just de olika konsistenserna kan ställa till problem i en del fall. Så jag förstår att en del förespråkar användandet av samma lera hela tiden. Att tillverkarna förespråkar det gissar jag beror på att de vill sälja mer av sitt eget märke.

Men för min del som köper leror från olika ställen och olika märken så funkar det bra att blanda.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej! Vart beställer du helst leran?

Jag letar efter nån webshop som har massor av olika färger nämligen - och hittar ingen bra..

2010-10-13 @ 12:52:08
URL: http://sandrastomberg.com
Postat av: Anette

Svarar två år senare.... Men kanske har nån annan användning av länkarna:

www.artistica.nu
www.artistbutiken.se

Detta är de två butikerna jag kommer på på rak arm, men det finns säkert fler.

2012-11-06 @ 14:18:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0